فشار خون چیست و روش های بررسی آن ( فشارسنج ) کدام است؟

فشار خون یکی از مهم ترین عوامل سنجش سلامت قلب و عروق در افراد با سنین و شرایط بدنی مختلف است.

معمولاً با بالا رفتن سن یا در اثر برخی بیماری های ژنتیکی یا قلبی عروقی در سنین مختلف، تغییراتی در فشار خون افراد رخ می دهد که ممکن است تهدید کننده سلامت بدن باشد.

بنابراین لازم است در چنین شرایطی فشار خون در شرایط مختلف و تحت نظر پزشک متخصص بررسی شده و در صورت لزوم داروهای مناسب تجویز شوند.

هم چنین لازم است فشار خون بیمار به طور منظم و در معاینات دوره ای توسط پزشک کنترل شده و روزانه نیز توسط خود بیمار اندازه گیری شود.

به همین منظور از انواع مختلف دستگاه های فشارسنج پزشکی استفاده می شود. 

(اما این نکته را در نظر داشته باشید که فشار در فیزیک و طبیعت به معنای فشار هوا خواهد بود و با مسائل پزشکی متفاوت است.)

فشارسنج چیست؟

یک مکانیسم تورم که از یک پمپ دستی سوپاپ مانند برای باد کردن کاف، یک کاف قابل باد شدن که به طور معمول در اطراف بازوی بسته می شود و یک واحد اندازه گیری با نام نمایشگر فشار (سنجش جیوه، اندازه گیری آنیرید، مانیتور مچ دست) که مقدار فشار خون فرد را نشان می دهد.

اگر می خواهید تا حد ممکن دقیق تر مطالعه کنید، توجه خاصی را به اهمیت اندازه کاف برای فردی که فشار خون آن اندازه گیری می شود را در نظر بگیرید.

این به این معنی است که بزرگسالان و کودکان با دست های های بزرگتر یا کوچکتر نسبت به اندازه های متوسط نیاز به کاف های ویژه ای دارند که مربوط به نیازهای خاص آنها باشد.

انواع فشارسنج

دستگاه های فشارسنج خون، یکی از انواع تجهیزات پزشکی سنجشی می باشند که به صورت غیر تهاجمی، فشار خون را اندازه گیری می کنند و به 3 دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم:

فشارسنج عقربه ای

دستگاه فشارسنج های عقربه ای به طور گسترده در مراکز درمانی و منزل، مورد استفاده قرار می گیرد و شامل انواع دستگاه فشارسنج های عقربه ای ساده، رومیزی، پایه دار و دیواری می باشند که مدل های عقربه ای پایه دار، رو میزی و دیواری برای استفاده در تعداد دفعات بالا در بیمارستان ها انتخاب مناسبی است.

استفاده از فشارسنج های عقربه ای، نیازمند تخصص پزشکی نمی باشد و با آموزشی آسان و اصولی میسر است.

این دستگاه دارای کاف، پوآر (پمپ باد)، لوله های لاستیکی و مانومتر عقربه ای می باشد که میزان فشار خون از طریق آن خوانده می شود.

در بسیاری از این مدل ها برای خوانش دقیق تر فشار خون ( خواندن فشار خون دیاستولی علاوه بر فشار خون سیستولی ) نیاز به یک گوشی پزشکی نیز می باشد.

فشارسنج دیجیتال

با پیشرفت علم دسته جدیدی از فشار سنج ها روی کار آمدند که به دلیل روش کار خودکار آن‌ها مورد استقبال همگان قرار گرفتند. استفاده از این دستگاه ها بسیار راحت تر از فشار سنج های دستی است و برای اندازه گیری فشار خون در خانه بسیار مناسب هستند و از طرف انجمن قلب آمریکا نیز برای استفاده خانگی پیشنهاد شده اند.

فشار سنج دیجیتال دارای دو نوع بازویی و مچی است که در این نوع از فشار‌سنج‌ ها، لایه داخلی کاف با هوا پر می شود و به بازو (در فشار سنج بازویی) و یا مچ (در فشار سنج مچی) فشار وارد می کند.

و با خالی کردن باد کاف ، تغییراتی در جریان خون اتفاق می ‌افتد که باعث اندازه‌گیری فشار خون توسط دستگاه می شود معمولاً در این دستگاه ‌ها ضربان قلب نیز در کنار فشار خون اندازه‌ گیری می‌ شود و در نهایت روی صفحه نمایشگر دستگاه نمایش داده می‌ شوند.

فشارسنج خون جیوه ای

این معمولی ترین نوع است و استاندارد طلایی به حساب می ‌آید.

همان دستگاهی که اغلب شما در مطب ‌های پزشکان مشاهده می ‌کنید. این دستگاه شامل یک ستون جیوه و یک چیزی شبیه به بازوبند است که دور بازو بسته شده و با یک کابل به ستون جیوه وصل است.

روی ستون جیوه درجه ‌بندی ‌هایی وجود دارد. برای اینکه بتوانید دقیق و درست فشار خود را اندازه بگیرید.

 باید آن را روی سطح صاف و به حالت عمودی قرار دهید. مزیت این دستگاه‌ ها اندازه گیری فشار خون و طول عمر بالای دستگاه است. در حقیقت از همان دستگاه‌ هایی است که مرگ ندارد! فقط باید مراقب باشید که محتویات آن نشکند.

جیوه ماده سمی بوده و آزاد شدن آن می‌ تواند خطرناک باشد.

برای همین در بسیاری از کشور ها استفاده از این نوع ممنوع شده است.

 

فشار خون

 

 

برای دیدن انواع دستگاه فشارسنج با اصالت و گارانتی معتبر بر روی لینک کلیک کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *