مسواک برقی چه مزایا و معایبی دارد؟

با ما همراه باشید.

.

.

.

همه می دانیم که روش مسواک زدن دارای اهمیت بسزایی می باشد و وارد آوردن فشار نا مناسب بر روی دندان و لثه سلامت آن ها را در معرض خطر قرار می دهد.

امروزه با پیشرفت علم و فناوری برخی افراد از مسواک های برقی استفاده می کنند.

مسواک های معمولی و مسواک برقی هر دو مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

لازم به ذکر است که تمامی مسواک ها چه برقی و چه معمولی باید دارای تاییدیه از ADAآمریکا بوده و از استاندارد های لازم برخوردار باشند.

طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، مسواک برقی و معمولی هر دو در از بین بردن پلاک دهان که باعث پوسیدگی و بیماری می شود، مؤثر هستند.

مسواک برقی مسواکی است که با نیروی الکتریسیته برای حرکت دادن نوسانی و ارتعاشی سر مسواک کار می‌ کند.

این نوع مسواک به مسواک چرخشی هم معروف است.

مسواک‌ هایی که با برق یا باتری کار می‌ کنند، قدرت پاک ‌کنندگی بیشتری دارند چون با شدت و قدرت مناسبی دندان‌ ها را تمیز می ‌کنند.

در حدود سال‌ های 1940 اولین مسواک‌ های برقی به شکل کنونی در سوییس ساخته شد و 20 سال بعد در آمریکا این نوع مسواک‌ ها با تولید انبوه به بازار عرضه شدند.

در این نوع مسواک ‌ها قسمت باتری ‌دار یا قسمتی که باید شارژ شود، به‌ طور کامل بسته می‌ شد تا از نفوذ آب در امان باشند و مشکلی برای مصرف ‌کننده پیش نیاید.

در آن زمان مسواک ‌های الکتریکی فقط برای استفاده افرادی بود که دارای محدودیت حرکتی و اوتیسم بودند یا ارتودنسی کرده بودند.

عملکرد مسواک برقی

بررسی مطالعات نشان داده که مسواک ‌های برقی نسبت به مسواک‎‌ های معمولی در از بین بردن جرم و کاهش التهاب لثه موفق ‌تر هستند.

بطوری که بعد از سه ماه استفاده ‌ی مداوم، جرم (پلاک) تا 21 درصد و التهاب تا 11 درصد کاهش خواهد یافت.

ضمناً به نظر می ‌رسد که مسواک‌ های چرخشی یا همان چرخان بهتر از مسواک‌ های لرزشی یا همان ویبره‌ ای عمل خواهند کرد.

انواع مختلف مسواک برقی :

چند دسته مسواک برقی وجود دارد. تفاوت اصلی در نحوه حرکت برس است:

  1. چرخشی :  سر در یک حرکت دایره ای با سرعت 3000 تا 7 هزار و 500 ضربه در دقیقه حرکت می کند. 
  1. سونیک:  این ها از یک حرکت کناری با سرعتی در حدود 10 برابر بیشتر از یک برس چرخشی استفاده می کنند ، در حدود 31000 ضربه قلم مو در دقیقه.
  2.  اولتراسونیک:  حرکت سریع سمت به طرف ، ارتعاشاتی ایجاد می کند که پلاک را از بین می برد.
  1. یونی :  سر برس حرکت نمی کند، جریان الکتریکی کم در موهای برس مسواک باعث جذب پلاک می شود. 

مزایای استفاده از مسواک برقی

• در پاک کردن و از بین بردن جرم ها و پلاک های دندانی موثر تر هستند.
• استفاده از مسواک های برقی برای افرادی که دچار مشکلات حرکتی هستند آسان تر است. همچنین برای افرادی که دارای سندروم تونل کارپال، آرتروز و یا اختلالات رشدی می باشند مناسب تر است.
• مسواک های برقی دارای زمان سنج و یا همان تایمر هستند که موجب می شود به طور کامل دندان ها را از پلاک ها و جرم ها تمیز کنید.
• استفاده از مسواک های برقی آسان تر است.
• در طولانی مدت از لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند.
• مسواک برقی برای افرادی که ارتودنسی کرده اند مناسب تر است زیرا استفاده از آن آسان تر است.
• باعث می شود تا بهتر و دقیق تر دندان های خود را مسواک بزنید.
• مسواک برقی برای لثه ها خطر کم تری داشته و باعث افزایش سلامت عمومی دهان و دندان می شود.
• مسواک های برقی می توانند گزینه ای برای ترغیب بچه ها به مسواک زدن باشند.
• کلیه مسواک های برقی مورد تایید دندانپزشکان هستند.
• در هنگام استفاده از مسواک ها برقی نیازی نیست که آن را بر روی دندان ها فشار داد، تنها کافیست که مسواک را هدایت کنید تا عمل مسواک زدن را انجام دهد.
• برخی از مسواک های برقی دارای سنسورهای فشار می باشند. سنسورهای فشار در مواقعی که افراد بیش از حد به لثه خود فشار می آورند هشدار می دهند.

معایب استفاده از مسواک های برقی

هر وسیله ای در کنار محاسن و مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد. مسواک های برقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه به برخی معایب مسواک های برقی می پردازیم:


• انتخاب سری برخی مسواک های برقی ممکن است کار آسانی نباشد، ممکن است سر مناسب برای مسواک برقی خود را نتوانید از فروشگاه های شهر پیدا کنید.
• مسواک های برقی دارای قیمتی بسیار بالاتر از مسواک های معمولی هستند. سری های یدک مسواک های برقی را به صورت بسته های چندتایی به فروش می رسانند و دارای قیمت بالایی می باشند. لازم به ذکر است که سری مسواک های برقی را باید هر سه ماه یکبار تعویض کنید.
• پیدا کردن سری مسواک های برقی کاری سخت و خسته کننده است. تنها راه پیدا کردن سری مناسب با مسواک برقی خود این است که پیشاپیش نسبت به تهیه آن اقدام کنید. البته امروزه با گسترش کسب و کار های اینترنتی می توانید این سری ها را از فروشگاه های اینترنتی به آسانی خریداری کنید.
• یکی از مهم ترین معایب مسواک های برقی نیازمند بودن آن ها به شارژ است. اگر به صورت مدام از مسواک های برقی استفاده می کنید باید همیشه آن را به صورت شارژ نگه دارید تا در هنگام استفاده به قدر کفایت شارژ داشته باشد.
• مسواک های برقی دارای آسیب پذیری بیشتری نسبت به مسواک های معمولی هستند. این مسواک ها در برابر ضربه از مقاومت کمتری برخوردارند.
• لرزش ایجاد شده توسط مسواک های برقی برای برخی افراد خوشایند نیست، به علاوه استفاده از آن ها موجب افزایش ترشح بزاق در دهان می شود.
• قیمت مسواک های برقی بسیار بالاتر از مسواک های معمولی است. قیمت مسواک های برقی بین 200 تا 6 میلیون تومان متغیر بوده و قیمت سری آن ها نیز بین 100 تا 600 هزار تومان است.

 

مسواک برقی

 

 

برای دیدن انواع مسواک برقی با اصالت و گارانتی معتبر بر روی لینک کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *