تب سنج تعریف و انواع

تب سنج یا در اصطلاح ترمومتر وسیله ای برای اندازه گیری پارامتر های دما و حرارت بدن انسان به حساب می آید. اندام‌ های بدن همواره تلاش می ‌کنند تا در میزان حرارت دریافتی و از دست رفته، تعادل برقرار کنند و دمای بدن را در حدود 37 درجه سانتی ‌گراد نگه دارند، اما گاهی به دلایلی مانند عوارض جانبی بعضی دارو ها، استرس و اضطراب، بیماری هایی مثل دیابت و تیروئید پر کار، دمای بدن بالا می ‌رود که به آن تب می‌ گویند.

یکی از علائم بیماری ها که معمولاً در انواع عفونت ها نمایان می گردد، تب و گرم شدن دمای بدن می باشد. این علامت باعث می شود تا فرد و پزشکان وجود نوعی عفونت و بیماری را تشخیص دهند. در واقع اگر این علامت در بدن انسان وجود نداشت ممکن بود جان خود را به دلیل عفونت های ساده از دست بدهد.

انواع مختلف تب سنج دارای ویژگی ها و کاربرد های خاص خود هستند. به طور کلی، انواع تب سنج طبی در دو نوع دیجیتال و غیر دیجیتال تقسیم بندی می شوند. از انواع تب سنج های غیر دیجیتال می توان نوع جیوه ای و نواری را نام برد. تب سنج های دیجیتال را می توان در انواع مقعدی، دهانی و گوشی دسته بندی کرد. به طور کلی استفاده از این تب سنج ها بسیار ساده است. آنها دارای صفحه LCD جهت نمایش مقدار تب و اندازه گیری درجه حرارت بدن هستند و تنها کافی است دستگاه را در ناحیه مورد نظر بدن قرار دهید. در ادامه به انواع تب سنج و شرح کارشان خواهیم پرداخت.

انواع تب سنج

تب سنج غیر دیجیتال

تب سنج جیوه ای (مایع) یک نمونه مشهور از انواع تب سنج به شمار می آید. این تب سنج بر پایه انبساط حرارتی مایع طراحی شده است. انواع تب سنج جیوه ای از یک لوله شیشه ای باریک ساخته شده که یک سر آن به محفظه جیوه متصل است. با توجه به اعداد نوشته شده و تعیین سطح جیوه در لوله می توان دمای بدن را تشخیص داد. پوشش شیشه ای این نوع سبب می شود که بتوان آن را به راحتی ضد عفونی کرد. یکی از معایب آن طولانی بودن زمان اندازه گیری (3 تا 5 دقیقه) می باشد که تحمل این زمان اغلب برای کودکان و یا افراد بیمار دشوار است. پیش از استفاده حتماً باید تب سنج را تکان داد تا جیوه در جای درست خود قرار گیرد. استفاده از تب سنج پیشانی (نواری) ساده است. در واقع، پس از گذاشتن آن بر روی پیشانی، با توجه به تغییر رنگ نوار در کمتر از 30 ثانیه می توان میزان درجه حرارت بدن را تعیین کرد.

تب سنج دیجیتالی

امروزه انواع تب سنج دیجیتالی به نام های دماسنج های پزشکی و ترمومتر طبی یکی از پرکاربرد ترین ابزار ها در عرصه پزشکی است. هر چند انواع تب سنج برای سنجش درجه حرارت بدن در استفاده های خانگی هم به کار برده می شود. انواع تب سنج دیجیتالی در دو دسته لمسی و غیر لمسی، مجهز به سنسور های حرارتی الکترونیکی و یا لیزری هستند. این حسگرها سبب می شوند که به راحتی بتوان میزان درجه حرارت بدن را تشخیص داد. نحوه عملکرد این دستگاه ها بسیار ساده است. با قرار دادن دستگاه در محل مورد نظر (دهان، زیر بغل، گوش، پیشانی و مقعد) و به مدت چند ثانیه، به سادگی دمای دقیق تعیین و عدد آن نمایش داده می شود. از مهم ترین مزایای انواع تب سنج دیجیتالی می توان به دقت بالا و کمترین میزان خطا هنگام تعیین درجه حرارت بدن اشاره کرد. به طور کلی، هنگام انتخاب تب سنج به نوع نیاز و انتظارات خود (استفاده برای کودک و یا بزرگسال) و نحوه عملکرد آن توجه داشته باشید.

چه تفاوت بین تب سنج دیجیتالی و تب سنج جیوه ای وجود دارد؟

هر دو تب سنج دیجیتالی و تب سنج جیوه ای نسبتاً دقیق هستند، اما استفاده از تب سنج دیجیتال ایمن تر است. همچنین اگر تب سنج دیجیتالی شما خراب شد،‌ دیگر لازم نیست نگران تمیز کردن مواد سمی باشید. در اینجا تمام تفاوت های تب سنج دیجیتال و جیوه ای وجود دارد :

ویژگی های تب سنج دیجیتالی

ویژگی های تب سنج جیوه ای

 

 

تب سنج

 

 

برای دیدن انواع تب سنج با اصالت و گارانتی معتبر بر روی لینک کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *